De Berejstes Klub er klubben for landets mest rejselystne danskere. Klubben blev stiftet i 1996, og for at fejre deres 25-års jubilæum udgiver de en bogserie kaldet “Kronisk rejsefeber”.

De Berejstes Klub tæller hen ved 1.200 berejste, som er blevet optaget, siden klubben blev stiftet for 25 år siden i 1996. Medlemmerne af klubben har det til fælles, at det at være berejst er en bevidst livsstil. De har en iboende udlængsel, der involverer andet og mere end bare at dase ved en pool på en charterferie. Dog findes der forskellige typer medlemmer, som er lavet ud fra en række krav, som klubben har opstillet. Kort sagt handler det om glæden ved at rejse – og dele erfaringer.

Rejseberetninger fra hele verden

For at fejre 25-året for grundlæggelsen af De Berejstes Klub udgiver de en bogserie kaldet “Kronisk rejsefeber”, og bind 1 har nu ramt gaden har undertitlen “Mod på at rejse”. Det er den første bog i en serie på tre rejsebøger med nogle af de allerbedste rejsefortællinger, der er blevet fortalt igennem klubbens historie. Bind 2 udkommer til november 2021, og bind 3 til maj 2022.

Kongstanken er at skabe en bogserie fyldt med rejseberetninger fra hele verden – alle syv kontinenter – og rejseeventyr fortalt af berejste forfattere med noget på hjerte.

Bogen er struktureret som spring fra kontinent til kontinent, fra et land til det næste, fra en rejseform til en anden. Som læser kommer man således hele verden rundt og møder hele tiden noget nyt og overraskende. Sammen med hver rejseskildring er der citater fra rejselitteraturens og rejsejournalistikkens verden, såkaldte epigrafer. De sætter en stemning og er ofte fra samme område eller fra en lignende situation som den tekst, epigraferne står sammen med. På den måde trækkes der tråde til de rejsende, der har været der før – eller i andre tilfælde efter – de berejste fortællere, og epigraferne og billederne indrammer og sætter fortællingerne i perspektiv.

En fantastisk fortælling om dansk rejseliv gennem 25 år

Så hvordan er bogen at læse? På mange måder er den faktisk rigtig god. Den er på grund af sin store størrelse noget af en manifestation af rejselivets tyngde. Og det er en fantastisk tour de force i dansk rejseliv gennem 25 år. En tidsepoke hvor verden åbnede op og gjorde det muligt at rejse ud langt fra alfarvej – også for almindelige folk. Som sådan blev jeg oprigtigt glad af at læse bogen, som mindede mig om, hvor forunderlig kloden er (især i en tid, hvor man ikke kan komme så meget rundt i verden), og at mødet mellem mennesker på rejsen er en form for dialog, som rummer fantastiske øjeblikke. At bogen får fastholdt disse historier, er en fantastisk bedrift, og vidner om et fint redaktionelt arbejde med en fin forståelse af rejselivets grundfortælling.

Når jeg alligevel ikke er helt overbevist efter seriens første bind, så er det – på trods af bogens inspirerende nysgerrighed – fordi den har svært ved at sætte ord på værdien af rejselivet, uden at det bliver en smule klichefyldt. Det er lidt synd i et værk, hvor de rejsende har meget på hjerte i forhold til rejsens essens. Noget som jeg finder uforløst. Et emne, jeg håber, de kommende bind graver dybere ned i. For rejselivet er vel mere end et postkort fra en svunden rejse til et givent sted og tid?

Til trods for det uforløste ligger bind 1, ”Mod på at rejse”, rigtig godt i sporet som en af årets bedste bogudgivelser i genren. Mange vil uden tvivl finde stor fornøjelse i at læse bogen, og i fremtiden vil den nok blive et referencepunkt for mange danskere med eventyr i blodet. Jeg glæder mig allerede til bind 2.

Info

Anmelder: Bugge Holm Hansen
Forlag: De Berejste